Synergistic Alignment Between Knowledge Management and Management by Objectives: A Multidimensional Model to Sustain Competitive Advantage in The Knowledge Economy
DOI:
https://doi.org/10.17648/aos.v13i1.3252Resumo
In this study, we propose to develop an integrated theoretical framework that articulates Knowledge Management (KM) and Management by Objectives (MBO) as complementary levers to catalyze organizational performance and competitive sustainability. We go beyond the fundamental principles of MBO, expanding the relevance of establishing SMART goals (Specific, Measurable, Achievable, Relevant, and Time-bound) to include a new dimension: 'Cognitive Adaptability'. Additionally, we apply contemporary theories on social capital, organizational intelligence, and organizational ambidexterity to examine how KM can be instrumentalized to enhance the effectiveness of MBO. Through a robust conceptual model, it is demonstrated how the strategic convergence of the two approaches can unlock sustainable organizational value, optimize decision-making, and drive innovation.
Downloads
Publicado
Edição
Seção
Licença
Autores que publicam nesta revista concordam em manter os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution (CC-BY) que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
A Revista AOS compromete-se a contribuir com a proteção dos direitos intelectuais do autor. Nesse sentido:
- adota a licença Creative Commoms BY (CC-BY) em todos os textos que publica, exceto quando houver indicação de específicos detentores dos direitos autorais e patrimoniais;
- adota software de detecção de similaridades;
- adota ações de combate ao plagio e má conduta ética.