Synergistic Alignment Between Knowledge Management and Management by Objectives: A Multidimensional Model to Sustain Competitive Advantage in The Knowledge Economy

Autores

DOI:

https://doi.org/10.17648/aos.v13i1.3252

Resumo

In this study, we propose to develop an integrated theoretical framework that articulates Knowledge Management (KM) and Management by Objectives (MBO) as complementary levers to catalyze organizational performance and competitive sustainability. We go beyond the fundamental principles of MBO, expanding the relevance of establishing SMART goals (Specific, Measurable, Achievable, Relevant, and Time-bound) to include a new dimension: 'Cognitive Adaptability'. Additionally, we apply contemporary theories on social capital, organizational intelligence, and organizational ambidexterity to examine how KM can be instrumentalized to enhance the effectiveness of MBO. Through a robust conceptual model, it is demonstrated how the strategic convergence of the two approaches can unlock sustainable organizational value, optimize decision-making, and drive innovation.

Biografia do Autor

Igor Gammarano, Universidade do Estado do Pará - UEPA

Doutor e Pós-Doutor em Administração, com área de concentração em Gestão Estratégica para Sustentabilidade, pela Universidade da Amazônia - UNAMA.

Miralda Sousa Martins, Universidade da Amazônia - UNAMA

Mestranda em administração PPAD/UNAMA.

Cléber Beleza Soares, Universidade da Amazônia - UNAMA

Graduado em Administração pela UNAMA, especialista em Hoteleira pela UFJF e em Tecnologia para a Educação Ambiental pela UFPA.

Cleberson Williams dos Santos, Fundação Getúlio Vargas - FGV/EAESP

Doutor em Administração (FGV), e mestre Administração (UNAMA).

Camilla Guimarães, Fundação Getúlio Vargas - FGV/EAESP

Doutora em Administração (FGV).

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Publicado

2025-02-03

Edição

Seção

Estudos Organizacionais e Estratégia