Scientific events as a marketing strategy

impacts on brand positioning in the educational market

Authors

  • João Janguiê Diniz Doutor em Administração pela Universidade da Amazônia
  • Ana Maria de Albuquerque Vasconcellos PhD em Estudos do Desenvolvimento pela Swansea University
  • Maria Betânia Carvalho Fidalgo Arroyo Doutora em Administração pela Universidade da Amazônia

DOI:

https://doi.org/10.17648/aos.v13i2.3478

Abstract

The research aims to analyse the means used by the marketing sector in scientific events (congresses) organised by the SER Educacional group. Specifically, the paper sought to identify the use of marketing strategies to potentialize scientific events. The paper is based on the theory of marketing strategies, specifically educational marketing. The central question is: how do educational marketing strategies contribute to the enhancement a university brand from scientific events and thus valuing and consolidating the brand in the educational context? Methodologically, the research is based on the qualitative approach and used techniques that allowed to analyse the SER Group's strategies to organise congresses in the Universidade da Amazônia from 2015 to 2020. The data was collected in the database of the Scientific Events Management System of the SER Educacional Group. The paper shows that over the years, the SER Educational Group has been innovating and keeping up with market and marketing trends. Each year, marketing campaigns carried out from Event Marketing tools offer new strategies to promote services, courses, and activities. The strategies used strengthen the institution's brand for both internal and external audiences. Additionally, they contribute to the expansion and acquisition of new audiences once the private educational market is becoming increasingly competitive.

Author Biographies

João Janguiê Diniz, Doutor em Administração pela Universidade da Amazônia

Graduado em Direito pela Universidade Católica de Pernambuco (1991), Mestre em Gestão pela UFPE, Especialista em Direito do Trabalho e em Gestão de IES, Atualmente é Professor Titular do Centro Universitário Mauricio de Nassau e analista judicial - Oficial de justiça avaliador - TRT 6 REGIÃO. Doutorando em Administração - UNAMA Universidade da Amazônia.

Ana Maria de Albuquerque Vasconcellos, PhD em Estudos do Desenvolvimento pela Swansea University

PhD em Development Studies - University of Wales Swansea (2008). Titulo de doutorado convalidado pelo Núcleo de Altos Estudos da Amazônia-NAEA da Universidade Federal do Pará(2008). Especialização em Docência do Terceiro Grau (1993). Mestrado em Desenvolvimento Sustentável do Trópico Úmido pela Universidade Federal do Pará (1996). Graduação em Ciências Sociais pela Universidade da Amazônia (1986). Professora permanente do Programa de Pós-Graduação em Administração - PPAD da Universidade da Amazônia (UNAMA) desde 2009.

Maria Betânia Carvalho Fidalgo Arroyo, Doutora em Administração pela Universidade da Amazônia

Doutora pelo programa de Pós Graduação em Administração PPAD pela Universidade da Amazônia (UNAMA), 2020. Mestrado em Ensino Superior e Gestão Universitária pela Universidade da Amazônia (UNAMA), 1998. Atualmente exerce funções de Reitora da Universidade da Amazônia (UNAMA).

Published

2025-03-17

Issue

Section

Gestão Social e Políticas Públicas