DISCLOSURE OF GREEN LOGISTIC: A STUDY IN COMPANIES LISTED ON THE BUSINESS SUSTAINABILITY INDEX
DOI:
https://doi.org/10.17800/aos.v7i1.748Keywords:
Green Logistic, Sustentabilidade, Logística, Disclosure, Índice de Sustentabilidade Empresarial (ISE)Abstract
Concerns about socio-environmental issues associated with the need for added value and on existing competitiveness make organizations seek to integrate to their activities and show their stakeholders sustainable practices as a way to achieve a competitive advantage, improve their image and reduce Impact of their activities on the environment. The green logistic is characterized as a set of practices aimed at logistics effi ciency, that is, the fl ow and storage of goods, materials, products and information throughout the supply chain, which integrates environmental, economic and social issues. Thus, this study sought to identify which green logistic practices are used and evidenced by the companies listed in the 11th ISE portfolio of BM & FBOVESPA, through their sustainability reports, since these companies already show evidence of environmentally correct practices. For that, it was used the 85 green logistic practices presented by Engelage, Borgert and De Souza (2016) that could be used by companies, organized according to the taxonomy proposed by the authors. It was used reports searches by key-words related to which one of those practices. By analyzing the data, it is possible to identify that 100% of the companies provide technical training, are committed to top management and release emissions rates. On the other hand, 6 practices were not evidenced by any company. The company that most evidences practices of green logistic is the Bank of Brazil and those that less evidence are Itaú S.A. and Cielo. It is also verifi ed the representativeness of each component of the taxonomy, based on the total of existing practices and identifi ed in each group, the most expressive being the green marketing. The company that has the most certifi cations is Klabin and the most evidenced certifi cation is ISO 14001. In addition, the study indicates the use of the Global Reporting Initiative (GRI) criteria and adherence to the Materiality Matrix by 100% of the analyzed companies. The maximum disclosure index among the analyzed practices was 54% of the companies, which indicates that they could report more information with this bias in their sustainability reports.
Resumo
As preocupações com questões socioambientais associadas à necessidade de agregação de valor e à competitividade existente, fazem com que as organizações busquem integrar às suas atividades e evidenciar aos seus stakeholders, práticas sustentáveis, como forma de alcançar um diferencial competitivo, melhorar sua imagem e diminuir o impacto de suas atividades no ambiente. A green logistic se caracteriza como um conjunto de práticas voltadas à efi ciência logística, ou seja, do fl uxo e armazenagem de bens, materiais, produtos e informações no decorrer da cadeia de suprimentos, que integra questões ambientais, econômicas e sociais. Dessa forma, este estudo buscou identifi car quais práticas de green logistic são utilizadas e evidenciadas pelas empresas listadas na 11ª carteira ISE da BM&FBOVESPA, por meio de seus relatórios de sustentabilidade, uma vez que essas empresas já apresentam indícios de práticas ambientalmente corretas. Para tanto, utilizou-se como base as 85 práticas de green logistic apresentadas por Engelage, Borgert & De Souza (2016) passíveis de utilização por empresas, organizadas conforme a taxonomia proposta pelos autores. Realizou-se buscas nos relatórios por palavras-chave relacionadas a cada uma dessas práticas. Com a análise dos dados, pode-se identifi car que 100% das empresas fornecem treinamento técnico, têm compromisso da gestão de topo e divulgam taxas de emissões. Por outro lado, 6 práticas não foram evidenciadas por nenhuma empresa. A empresa que mais evidencia práticas de green logistic é o Banco do Brasil e as que menos evidenciam são o Itaú S.A. e a Cielo. Verifi ca-se, também, a representatividade de cada componente da taxonomia, com base no total de práticas existentes e identifi cadas em cada grupo, sendo o mais expressivo o marketing verde. A empresa que possui mais certifi cações é a Klabin e a certifi cação mais evidenciada é a ISO 14001. Além disso, o estudo indica a utilização dos critérios do índice Global Reporting Initiative (GRI) e a adesão à Matriz da Materialidade por 100% das empresas analisadas. O índice máximo de evidenciação entre as práticas analisadas é de 54% das empresas, o que indica que essas poderiam relatar mais informações com esse viés em seus relatórios
de sustentabilidade.
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